Vijf mindfulness tips voor leidinggevenden

Door dagelijks slechts 10 minuten te besteden aan mindfulness, wordt je vermogen om veerkrachtiger, samenwerkend en met meer aandacht leiding te geven aanzienlijk vergroot. Dit is een van de belangrijkste bevindingen van een onderzoek naar de vraag of mindfulness kan helpen leiders effectiever in hun rol te laten zijn. 

Het rapport ‘The Mindful Leader’, uitgegeven door Ashridge Executive Education van Hult International Business School, toont de ervaringen van een groep van 57 senior leidinggevenden, die een reeks van workshops volgden. Tijdens deze workshops werden ze ingevoerd het principe van een meer “mindful” ofwel bewuste benadering van leiderschap.

mindful-manager

De studie toonde aan dat mindfulness training en dagelijkse toepassing ervan leidde tot statistisch significante verbeteringen in de capaciteiten van de leidinggevenden voor veerkracht, samenwerking en aansturing van complexe situaties. Dit zijn drie essentiële capaciteiten voor leidinggevenden in de 21e eeuw.

Door hen te leren, meer aanwezig te zijn in het moment en pro-actief in plaats van re-actief te reageren op situaties, waren de deelnemers in staat om hun vaardigheden te verbeteren, zoals hun vermogen om zich te concentreren, aan te passen, in te leven, open te staan voor alternatieve perspectieven en hun emoties te reguleren.

Dit onderzoek bevat een aantal waardevolle lessen, die leidinggevende kunnen gebruiken om het verschil te maken in hun eigen ontwikkeling, maar ook in hun samenwerking met zowel collega’s en klanten. Deze lessen heb ik samengevat in vijf tips voor managers.

meditation-leadership

5 mindfulness tips voor leidinggevenden
1. Zoek een vast moment in je dagelijkse routine om 10 minuten vrij te maken voor jezelf.  Gebruik dit moment om een meditatie of andere mindfulness oefening te doen, `zodat het een vaste gewoonte wordt. Het begin van de ochtend werkt voor de meesten het beste. Anderen luisteren onderweg naar het werk naar een audio oefening . Of doe dit net voor het naar bed gaan. Maar niet in bed, want dan is de kans groot dat je voortijdig in slaap valt.

2. Wees realistisch in de verwachtingen. Houd er rekening mee dat het aanleren van een nieuwe gewoonte in het begin gepaard gaat met vallen en opstaan. Mindfulness betekent niet dat je alle gedachten uitschakelt.  Het gaat er vooral om dat je bemerkt welke gedachten er opkomen. Wees niet verbaasd zijn als je hoofd soms vol drukte, geklaag of ontembare gedachten is. Wees in dat geval vooral nieuwsgierig en tolerant naar jezelf.

3. Motiveer jezelf, door momenten op te merken waarop je het effect ziet dat jouw innerlijke rust bijdraagt aan jouw prestaties en het effect op jouw samenwerking met anderen. Het zien van de voordelen in de praktijk is essentieel om het vol te houden.

4. Meditatie en mindfulness komen steeds meer uit de taboe sfeer. , Als  je je daarbij comfortabel voelt, schroom dan niet om je nieuwe routine met iemand te delen. Vertel bijvoorbeeld aan je levenspartner en aan enkele collega’s die het dichtst bij jou op het werk staan,  dat je probeert om een ​​mindfulness routine op te bouwen. Vertel hen hoe ze jou daarbij kunnen helpen en ondersteunen.

5. Neem deel aan een cursus of ga op zoek naar anderen, die  geïnteresseerd zijn in mindfulness. Wissel tips en ervaringen met elkaar uit, zodat je verschillende vormen van mindfulness of meditatie kunt uitproberen. Dit zorgt voor afwisseling, je stimuleert elkaar en het helpt je om een manier te vinden die bij jou past.

Meer lezen?

‘The Mindful Leader – Ontwikkeling van de capaciteit voor de veerkracht en de samenwerking in complexe tijden door middel van mindfulness de praktijk’. Megan Reitz e.a. https://ashridge.org.uk/mindfulleader

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.